nemogoody

Friday, June 16, 2006

چرا ایران و نه پرشیا

سلام بر همگی

در وبگردی های جدید به این نکته پی بردم که چقدر اطلاعات ما از مملکتی که در آن زندگی می کنیم کم است.
به طور مثال در وبلاگی خواندم که با "الاغ "نامیدن رضا شاه که البته از نظر من شاید بتوان گفت که در تاریخ ایران معاصر تنها شاهی است که شایسته این عنوان است، به این اعتراض کرده که چرا رضا شاه نام این سرزمین را از پرشیا به ایران تغییر داده است. با وجودی که همواره خود را سرزنش کرده ام که اطلاعاتم در مورد سرزمینی که موطن من است بسیار اندک است ولی در این یک مورد احساس دو گانه شادی و غم به من دست داد. شادی از این جهت که حداقل من می دانم که نام اصلی سرزمینم چیست و دلیل آن را نیز می دانم وغم ازاین بابت که فردی که از زبان رسمی مملکت گلایه دارد که چرا فارسی است نامی را برای مملکت می پسندد که :
1- ایران را سرزمین یکی از اقوام آن معرفی می کند و سایرین هیچ به حساب نمی آیند.
2- یک کلمه انگیسی است که به هیچ یک از اقوام این مرزوبوم تعلق ندارد
3- مهمتر از همه توسط افرادی که ما را بربر نامیده اند به جهان معرفی شده است.
بنابراین تصمیم گرفتم که اطلاعات هرچند مختصرم را با افرادی که تمایل به دانستن در مورد ایران دارند قسمت کنم.


ايران يعني سرزمين مردم اير . اولين مردماني كه در اينجا ميزيسته اند.
ایران در اصل یک ملت فدرال بوده است كه سه قوم بزرگ پارت و ماد و پارس آن را تشکیل می دادند.

پارتها در شمال شرقی کشور یعنی خراسان کنونی می زیسته اند . سرزمین های این قوم از شمال به دهستان و از مشرق به هری (هریوه یا آریا) و از جنوب به كارامانی (کارامانیا - کرمان امروزی) و از مغرب به مادی محدود بوده‌است.

اطلاعات در مورد دوقوم دیگر را به دلیل بسیار جالب بودن بدون کوچک ترین تغییر در زیر آورده ام

توضیحات بیشتر درمورد مادها برگرفته از ویکی پدیا :"ماد نام سرزمینی بود که تیرهٔ ایرانی مادها در آن ساکن بودند. این سرزمین دربرگیرنده بخش غربی فلات ایران بود. سرزمین آذربایجان فعلی در شمال غربی فلات ایران را با نام ماد کوچک و ناحیه امروزی تهران،حوزه شمال غربی کویر مرکزی، همدان و کرمانشاه را با نام ماد بزرگ می‌شناختند.
پایتخت ماد در گذشته هگمتانه نام داشت که بعدها به اکباتان تغییر نام داد. مردمانی که امروزه از تبار مادها به شمار می‌آیند عبارتند از مردم غرب ايران، مردم کردزبان و مردم آذربایجان و فارس‌زبانان استان‌های همدان و مرکزی"

توضیحات بیشتر در مورد پارس ها برگرفته از ویکی پدیا:
"در جغرافیای دوره اسلامی به جغرافیایی منطقه جنوب ایران گفته می‌‌شده است که البته به مراتب بزرگتر از استان فعلی فارس بوده است و تمامی سواحل خلیج فارس، هرمزگان یزد، اصفهان و بخشی از کرمان را نیزدر بر می‌‌گرفته است در قدیم تمامی سواحل خلیج فارس و دریای عمان با نام بحر فارس یا دریای پارس شناخته می‌‌شده است. بر اساس آنچه درتقسیمات کتابهای دوره امپراتوری اسلامی (معجم البلدان و کتاب ابن حوقل، مقدسی، استخری و جغرافی نویسان اسلامی قرون وسطی،آمده است، ایالت یا اقلیم فارس جنوب ایران و سواحل خلیج فارس که در غرب آن خوزیه ( اهواز و بصره و آپالو (ابله)و در شرق آن مکران، کرمانیاو درشمال شرقی آن خراسان وجود داشت. عربهااین منطقه را اقلیم فارس و مردم این منطقه را فارسی می‌‌نامیدند. اما اروپاییان در تمام دوره‌های تاریخی همه اقلیم های ایرانی را پارس و پرسیا می‌‌نامیدند. "

زماني كه قوم پارس قدرت را بدست ميگيرد یک حكومت مركزي را بنا ميكند. در آن دوران جنگ های میان ایران و همسایگانش شروع می شود. همزمان با جنگهاي ايران و يونان، تاريخ نويسان يوناني از ايران با نام قوم غالب آن زمان كه پارس بوده است ياد كرده اند . از آنجایی که تنها اسناد تاریخی که در دسترس اروپاییان قرار داشته از طریق مورخان یونانی تهیه شده بودند ايران با نام پرشيا به معني سرزمين پارسها شناخته شد. در حالی که ایران سرزمین همه اقوام ساکن در آن بوده است.


این نام تا زمان به قدرت رسیدن رضا شاه که بسیاری او را یک قزاق بی سواد می دانند بر ایران باقی می ماند. رضا شاه با وجود بی سوادی و یک قزاق جز بودن ایده های بسیاری برای این سرزمین داشت، ازجمله خدمات او به این سرزمین بازگرداندن نام ایران است تاا این سرزمین به همه اقوام آن تعلق پیدا کند و نه تنها سرزمین یک قوم بماند .

3 Comments:

At 10:48 AM, Anonymous Anonymous said...

دوست عزیز سلام
نوشته من استناد شده به فحشهایی نظیر "mother fucker"
و غیره است که احتمالا جواب میدی اینا مال زبان انگلیسی و تو اروپا چه و چه
من اطلاعی از فرهنگ اروپایی ندارم و نوشته ام همانطور که گفتم استناد شده به اون فحشهاست
در ضمن فمنیست هم نیستم و در تصوراتم زن رو جنس دوم نمی دونم شاید بخاطر همینه که حساسیت شما رو ندارم که نوشته منو تیکه به مادران یا مزاح برداشت کردید

 
At 4:04 PM, Anonymous Anonymous said...

چه كنيم سگها هارمان نكنند.

*****
جوابيه اي بر طنز توهين آميز روزنامه ايران: "چه كنيم كه سوسكها سوسكمان نكنند" *****


بخش اول: سگ ها به حيوونهاي باوفا مشهورن و خيلي ها دوست دارن اين حيوونا رو تو خونه هاشون نگهدارن. اما مشكلي كه هست اينه كه اين حيوونا ممكنه هار باشن و شما رو هم هار كنن! واسه همينه كه لازمه چند تا فوت و فن يادتون بدم تا بيشتر حواستون جمع باشه!


روش اول: از صحبت كردن با اونا دوري كنين!
مي دونين حرف زدن با اين حيوونا هيچ فايده اي نداره! واسه اينكه اونا زبون آدميزاد حاليشون نميشه و فقط زبون خودشون سرشون ميشه! چون اونا همش پارس مي كنن زبونشون به پارسي مشهوره! اگه شما هم بخواين با اونا صحبت كنين بايد مثل اونا پارس كنين! البته اونا اصلن منطق سرشون نميشه و اگه ديدن كم ميارن ممكنه هجوم بيارن و پاچه تون رو بگيرن! اونجاست كه ديگه كارتون تموم ميشه و شما هم هار ميشين! و ناخودآگاه پارس مي كنين و پاچه دوروبرياتون رو ميگيرين!؟


روش دوم: سگهاي ولگرد رو به محله هاتون راه ندين!
اگه احيانن مجبورين تو شهري زندگي كنين كه جمعيت اين سگها زياده، محله هاي مخصوص به خودتون رو درست كنين و از معاشرت با اونا جدا خودداري كنين. حتي اجازه ندين يه سگ ولگرد هم وارد محله تون بشه چون همونطوري كه يه بز گر يك گله رو گر مي كنه، يه سگ هار هم يه محله رو هار ميكنه و يه دفعه سرتون رو بلند مي كنين و مي‌بينين كه همه دارن پارس مي كنن حتي خودتون؟!

 
At 4:05 PM, Anonymous Anonymous said...

چه كنيم سگها هارمان نكنند.

*****
جوابيه اي بر طنز توهين آميز روزنامه ايران: "چه كنيم كه سوسكها سوسكمان نكنند" *****


بخش دوم: !


روش سوم: هرگز با اونا نرد عشق نبازيد!
اصلن به سرتون نزنه كه سگهاي خونگي داشته باشين و با اونها انس بگيرين. اين ديگه خيلي خطرناكه. هيچ آدم عاقلي اين كارو نمي كنه. گول ظاهر مهربون و حرفهاي محبت آميزشون رو اصلن نخورين. حتي جنس مونث اين حيونام خطرناكن، شايد باورتون نشه كه پشت اون چهره هاي دوست داشتني چه مار خوش خط و خالي خوابيده! هرگز دچار اين توهم نشين كه شما مي تونين اونا رو آدم بكنين. شايد باورتون نشه ولي در طول تاريخ فقط سگ اصحاب كهف آدم شده و غير از اون هيچ سگي آدم نشده! اگه اين اشتباه رو بكنين بايد مطمئن باشين كه بزودي هم خودتون و هم بچه هاتون پارس خواهيد كرد!


روش چهارم: نذارين بچه هاتون با توله سگها بازي كنن!
شايد بگين توله سگها كه خطري ندارن؟! اما يادتون باشه مرض هاري بزرگ و كوچك نميشناسه. اگه بچه هاتون با توله سگها بازي كنن، يهو مي بينين بچه هاتون دارن بهتون پارس مي كنن و كم كم زبون آدميزاد يادشون ميره! حتي ممكنه همين بچه هاي خودتون شما رو وادار به پارس كردن بكنن. پس خيلي بايد مواظب باشين.


روش پنجم: واكسن هاري يادتون نره!
هميشه پيشگيري بهتر از درمانه. اينو همه دكترها قبول دارن. پس از همون ماههاي اوليه بچه هاتون را واكسينه كنين. نميدونين چطوري؟! كاري نداره من بهتون مي گم. از همون بچگي به كودكانتون زبون مادري شون رو ياد بدين. از بين فاميل يا آشناهاتون، براي بچه هاتون هم بازي دست و پا كنين. يه دونه بشقاب جادويي دست و پا كنين تا بچه هاتون بهترين كارتون هاي دنيا رو به زبون آدميزاد تو اون ببينن و از شر كارتون هايي كه همشون پارس مي كنن خلاص بشن! همينطور بچه هاتون رو به مهد كودكهايي كه تو اونا پارس كردن يادشون ميدن نفرستين! 4 يا 5 سال حواستون باشه ديگه خيالتون راحته چون ديگه بچه هاتون واكسينه شدن. البته هيچ واكسني صد در صد نيست، پس بايد همه توصيه هاي ايمني بالا رو جدي بگيرين!



راستش رو بخواين من خودم يكي از همون هار شده هام! واسه همينه كه اينقدر براتون پارسيدم! ولي اگه شما هنوز آلوده نشدين تو رو به خدا خيلي حواستون جمع باشه. مرض هاري درمونش خيلي سخته !!!

 

Post a Comment

<< Home