nemogoody

Sunday, June 11, 2006

ایران یک کشور واحد است و زبان رسمی آن فارسی است

سلام بر همگی

من تا قبل از این با توهین به ترکها مخالف بودم و یک جورایی به آذری ها حق می دادم که ناراحتی چدین ساله خود را ابراز کنند ولی با خواندن دلایلی که آذری های محترم در انواع و اقسام وبلاگها آورده اند و یا کامنتهایی که گذاشته اند مخصوصا الحانی که به کار رفته و توهین و تحقیری که نسبت به سایرین به کار برده اند نظرم برگشت .و نوشته آقای دکتر براهنی دلیلی بود که این پست را بنویسم.

هرگز مخالف این نبوده ام که قدرت مرکزی برای کنترل کردن سایرین از حربه های متفاوتی استفاده می کند.در ایران نیز معروفترین این حربه ها تدابیر رضا شاه است: مخالفت با زبان رایج در آن ناحیه و یا منصوب کردن غیر بومی ها و هزار مسئله دیگر که جای بحث کردن در موردشان این نوشته نیست

امااز نظرمن ایران یک مملکت واحد است و در یک مملکت واحد باید یک زبان رسمی وجود داشته باشد. شاید شما ترجیح می دهید یک زبان کاملا بیگانه زبان رسمی شود مثلا مانند هند که انگلیسی زبان واحد و رسمی آنهاست.

البته قومیت های متفاوت می توانند خودشان با وجود مخالفت دولت مرکزی زبان قومی خود را حفظ کنند و در جهت پیشرفت و غنی سازی آن بکوشند . همان طور که زرتشتیان خودشان اقدام به برگزاری کلاس های آموزش زبان کرده اند تا جایی که حتی غیر زرتشتیان هم تمایل به یاد گیری زبان پارسی کهن دارند و حاضرند برای شرکت در آن کلاس ها شهریه بپردازند.

شما کدام آذری را دیده اید که به غیر آذری ها ترکی یاد بدهد. شما کدام جمع ترک را دیده اید که به غیر ترکها احترام بگذارند و در حضور آنها ترکی صحبت نکنند . در حالی که این بزرگترین توهین در زمینه فرهنگ زبانی است.

اینکه آذریها می خواهند زبان مادریشان را زنده نگهدرند بسیار قابل احترام است ولی باید این را در نظر بگیرند که آنهابخشی از کشوری هستندکه زبان رسمی آن فارسی است این کاملا غیر منطقی است که در یک کشور واحد زبان رسمی هر منطقه متفاوت باشد. برای احیا زبان آذری خود آذری زبان ها باید بکوشند وداشتن توقع از دولت مرکزی برای تخصیص بودجه و احتمالا بومی کردن زبان تحصیلی کاملا غیر ممکن است.

همانطور که در بالا اشاره کردم زرتشتیان این کار را نجام داده اند و در اینکار موفق هستند. در حالیکه آذری ها بسیار متعصب و بسته رفتار می کنند. همین رفتار باعث عدم پذیرش اطرافیان می شود. وقتی شما با گروهی سروکار داشته باشید که به هیچ وجه تمایلی به ورود شما به جمع خود نداشته باشند و همه جوره شما را تحقیر کنند شما هم نه تنها تمایل خود را به آنها از دست می دهید بلکه در صدد تمسخر آنها نیز بر می آیید و این همین مسئله است که برای آذری ها پیش آمده. برای روشن شدن این مطلب به چند نمونه اشاره می کنم:

اگر به مناطق آذری سفر کرده باشید یا با مسافران صحبت کرده باشید متوجه می شوید که همه از آب و هوا و صنایع دستی و خوراکی تعریف می کنند ولی رفتار ساکنان و افراد بومی را کاملا غیر دوستانه و حتی خصمانه توصیف می کنند. دوستی در سفرش به تبریز از خرید حتی یک تکه نان عاجز بوده است چون ترکی بلد نبوده و در جواب درخواست هایش مردم به او خندیده ان چگونه می توان توقع داشت این فرد از ترک ها به خوبی یاد کند؟

دانشجویانی که برای تحصیل به آن مناطق می روند داستانهای کاملا واقعی از این دست دارند.(هرچند منکر وجود افراد با محبت به صورت موردی نمی توان شد) ولی توهین ها و تحقیر ها باعث شده اکثریت ایشان نامناسب ترین لطیفه ها را در مورد ترک زبانان به تعریف کنند

همه ما با آذری ها برخورد داشته ایم و رفتار آنها را دیده ایم آنها خیلی راحت و بدون نگرانی عنوان می کنند که "فلانی که ترک نیست ولش کن اون که چیزی نمی فهمه"

دوستی داشتم که خواستگار ترک زبان داشت در جلسه خواستگاری پدر و مادر خواستگار شروع به صحبت به زبان آذری با هم می شوند ، مادر ختر که این رفتار را توهین آشکار می بیند به شوخی و خنده در صدد رفع و رجوع بر می آید که ما که ترکی بلد نیستیم لطفا یا فارسی صحبت کنید یا به ما هم ترکی یاد بدهید جواب صریح و رک مادر پسر :"نگران نباشید حرفی نیست که به شما ربط داشته باشد"

درست یاغلط در ایران زبان رسمی فارسی است و اکثریت با فارسی زبان هاست تعصبات آذری ها هم نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه شکاف میان آنها با سایر اقوام را بیشتر می کند.

آذری های محترم باید با کنار گذاشتن برتری جویی که نتیجه اش همین طرد شدن و مورد بی احترامی قرار گرفتن است سعی در ایجاد یک ارتباط صحیح و مناسب باشند. آنها هم می دانند که بخشی از ایران هستند و به این ملیت افتخار می کنند آنها هم در جنگ ، صلح ، خوشی و ناخوشی این کشور سهیم بوده اند و خواهند بود همین جناب آقای دکتر براهنی که تمام غیر ترک ها را به پایین ترین سطح تنزل داده در ابتدای نوشته خود از حافظ بهره گرفته. پس جای بسی تعجب است که زبان فارسی را آنقدر بی ارزش توصیف کند. آقای دکتر تایید شی نفی ما ادا نیست زبان فارسی زبان رسمی کشور است پس شما در مقام خود کم کاری و کم لطفی کرده اید که زبان شیرین آذری مهجور مانده گناه آن را به گردن فارسی زبانان نیاندازید.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home