nemogoody

Thursday, December 28, 2006

آجيل شب يلدا 1

سلام بر همگی

باز هم در مورد شب یلدا، آجیل شب یلدا هم حکمتی دارد که بی لطف نیست ، به دلیل طولانی بودن اطلاعات آن را در چندین پست ارسال می کنم:


آجيل شب يلدا
آجيل شب يلدا به دليل مغزها وخشکبار فراوان ومتنوعي که دارد از نظرارزش تغذيه اي بسيارارزشمند است .آجيل از جمله مواد غذايي است که در ميهماني هاي رسمي ما به کار مي رود وجزء موادغذايي گران قيمت است.آجيل اين شب برخلاف آجيل عيدنوروز،خام بوده ونمک ندارد اين آجيل به آجيل شيرين معروف است وازآنجايي که بوداده نيست ، از نظرمتخصصان تغذيه مفيدترهم هست. براي آنکه با خواص اين آجيل بيشترآشنا شويم تک تک آنها را مورد بررسي قرارميدهيم .
هندوانه
هندوانه ازجمله ميوه هاي است که در اين شب به قيمت بسيار بالايي به فروش مي رسد. همه دراين شب خود را ملزم مي کنند تا حتما حتي مقدار اندکي هم که شده ، ميل کنند.حتما باورتان نمي شود ، اگر بگوييم زادگاه اصلي اين ميوه در قاره آفريقاست و براي اولين بار در کشور مصر کشت شده است .سپس ازمصر به چين وسپس روسيه رفته وبه سراسر دنيا معرفي گرديده است . امروزه ، علاوه برروسيه ، کشورهايي نظير چين ، ترکيه ، ايران وايالات متحده از بزرگترين توليد کنندگان اين ميوه به حساب مي آيند. اين ميوه به دليل آب فراواني که دارد اغلب در روزهاي گرم تابستان طرفداران زيادي دارد اما در شروع زمستان يعني شب يلدا نيز خريداران بسياري دارد. ايرانيان معتقدند که با خوردن اين ميوه که طبيعت سردي دارد ديگر در زمستان سوز سرما بر آنها کارساز نخواهد بود.از ديدگاه متخصصان علم تغذيه يک سروينگ از اين ميوه در رژيم غذايي روزانه معادل يک فنجان است که در اين مقدار نزديک به 50 کالري انرژي 5/14ميلي گرم ويتامين c ، 176ميلي گرم پتاسيم ومقاديربالايي از پيش سازويتامين A، 6 Bو1B وجود دارد.
به اين دليل ،هندوانه از منابع عالي ويتامين C وA قـلمداد مي شود. جالب است بدانيد که اين ميوه از بروز عفونت در بيماران مبتلا به آسم ، آترواسکلروزيس ، سرطان کولون وآرتروز جلوگيري مي کند. وجود مقادير بالايي ازآنتي اکسيدانهاي مختلف دراين ميوه آن را ارزشمند ساخته است . ويتامين CوAوليکوپن از مهمترينآنتي اکسيدانهاي موجود در اين ميوه هستند. اين ترکيبات با غير فعال کردن راديکال هاي آزاد از اکسـيداسـيون کلسـترول وتنگ شدن ديواره عـروق از بروز بيماري هاي قـلبي وسکته جلوگيري مي نمايد . به علاوه ، مطالعات نشان مي دهـد که مصرف منظم اين ميوه از بروز حملات آسم ، سرطان کولون وحتي آرتروز جلو گيري مي کند. رنگ صورتي اين ميوه مربوط به ليکوپن موجوددراين ميوه است که به دليل خواص آنتي اکسيداني مانع بروز سرطان هايي نظير سرطان پروستات ، سينه ، ريه و روده مي گردد . اين ميوه با خواص ضد سرطاني از اطلاعات ژنتيکي همه سلول ها (DNA) محافـظت کرده واز جهش هاي ژنتيکي جلوگيري مي کند. اين ميوه نيز مانند هويج در تقويت حس بينايي موثر است .
وجود بتا کاروتن در اين ميوه در حفظ سلامت چشم ها موثر است .اما با وجود فوايد بسيار بالاي اين ميوه ، هندوانه داراي ترکيبات گواتروژن است وافرادي که در مناطق با يد کم زندگي مي کنند بايد کمتر از اين ميوه استفاده کنند. اين ميوه اگزالات وپورين بالايي دارد به اين دليل افرادي که مستعد ابتلا به سنگ کليه واوره بالا هـسـتند بايد کمتر از اين ميوه استفاده نمايند تا اين عوارض در آنها تشديد نشود . در ضمن ، افراد مبتلا به ديابت نيز بايد با دقت فراوان از اين ميوه استفاده نمايند زيرا هندوانه انديس گلايسمي بالايي دارد وقند خون را به سرعت بالا مي برد وکنترل اين قند براي ديابتي ها بسيار مشکل است .همانطور که گفته شد اين ميوه پتاسيم بالايي دارد ومصرف يک سروينگ هندوانه داراي 176ميلي گرم از اين ماده مغذي است که مي تواند به کاهش فشار خون بالا در بيماران مبتلا به اين بيماري کمک نمايد .اين ميوه با وجود ويتامين 6Bوبوي خوشايندي که دارد در رفع حالت تهوع بسيار مفيد است . بخصوص اگر شيريني نسبتا ملايمي داشته باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home