nemogoody

Sunday, October 21, 2007

ایرانی الاصل

سلام بر همگی

چندی پیش اخبار صحبت از خانمی انگلیسی به میان آورد که برنده نوبل ادبیات شده است. خوب تا این جا خبرکاملا فرهنگی هنری است اما در ادامه در سایت خبرگزاری فارس به این مطلب برخوردم که ایشان را ایرانی الاصل نامیده اند. تا آنجا که این بنده حقیر می دانم محل تولد به خودی خود در ملیت افراد نقشی ندارد حال اگر فرد در محل تولدش ماندگار شود و در آنجا ساکن شود در بعضی از کشور ها ، که ایران جزو آن کشورها نمی باشد، فرد ملیتش را کشور زادگاهش می داند. ایران و سویس (دونقطه دی)از این قوانین ندارد و محل تولد حق شهروندی ایجاد نمی کند.

از تمام این حرف ها که بگذریم من با کلمه "ایرانی الاصل" مشکل دارم. معمولا خانواده هایی که به کشورهایی با قوانین ذکر شده مهاجرت می کنند فرزندانشان ملیت خود را محل تولد خود می دانند ولی می گوید اصلیتشان متعلق به کدام کشور است مثلا فرزندان یک زوج مهاجر ایرانی در آمریکا یا انگلستان بنا بر قوانین این کشورها آمریکایی ایرانی الاصل یا انگلیسی ایرانی الاصل هستند. حالا فرزند یک زوج انگلیسی که تنها در ایران به دنیا آمده است و حداکثر سه سال در ایرانی که قانون اعطای حق شهروندی به دلیل تولد را ندارد زندگی کرده است چگونه ایرانی الاصل شده است یکی از جالب ترین و آموزنده ترین اخباری است که درخبرگزاری فارس خوانده ام.

من یک ایرانی صد در صد هستم و به ملیتم افتخار می کنم و همه جا با سربندی می گویم که ایرانی هستم و به ملیتم و آنچه که خودم هستم اتکا می کنم، واعتقاد دارم که ایران و ایرانی باوجود تمام کمبود های موجود همچنان می توانند به آنچه که هستند افتخار کنند و در جهت بهبود هرچه بیشتر بکوشند و بکوشیم.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home